Best Practice voor ‘Omgevingssensitiviteitsladder’ en ‘Laadplein’ bij project PHS Den Bosch – Vught C1

Op het project PHS Den Bosch – Vught C1 laat BAM Infra zien wat innoveren is. Met de Omgevingssensitiviteitsladder en een uniek laadplein voor elektrisch materieel scoorden zij maar liefst twee Best Practices. Duurzamer werken, minder hinder voor de omgeving én een sterke verbinding met de buurt. Clementine Roest (Omgevingsmanager) vertelt er meer over.

Foto: BAM Infra

In opdracht van ProRail legt BAM Infra de tijdelijke spoorvoorzieningen in Vught aan. Hiermee zet het bedrijf de eerste stap om de aanleg van een verdiepte ligging mogelijk te maken. Naast het tijdelijk spoor in Vught, past BAM Infra het spoor naar Den Bosch aan, bouwen ze het nieuwe onderstation, relaishuis en een wisseloverloop in de spoorlijn naar Tilburg. Ook realiseren ze een tijdelijke spoor- en fietsbrug, een tijdelijk station en wordt de weginfrastructuur aangepast. Een omvangrijk binnenstedelijk project, waar Bewuste Bouwers maar liefst twee Best Practices heeft gesignaleerd. We spreken Clementine Roest (Omgevingsmanager) over dit project en de innovatieve ideeën.

Balans tussen bouw en buurt

Als Omgevingsmanager behartigt Clementine de belangen van de omgeving in het projectteam. “Ik ben verantwoordelijk voor ons omgevingsplan, waarin bereikbaarheid, leefbaarheid, omgevingsveiligheid en de communicatie zijn geborgd. We halen feedback op uit de omgeving waarmee we onze processen bijstellen.” Zo’n binnenstedelijk project met enorme omvang is voor Clementine fantastisch. “Hoe complexer, des te leuker ik het vind. De verbinding leggen met ons eigen uitvoeringsteam en hen meenemen in wat er buiten de bouwhekken gebeurd, vind ik erg belangrijk,” legt Clementine uit. “Het geeft binding voor ons gehele team in het werkveld waar wij bezig zijn. Dat maakt verschil.”

Omgevingssensitiviteit in de praktijk

Een ingrijpend werk als deze, waar onder andere voortuinen en speelruimtes zijn weggehaald voor een tijdelijk spoor, heeft enorme impact op de omgeving. “Omgevingssensitiviteit is daarom enorm belangrijk. Neem de mensen mee van buiten naar binnen,” zegt Clementine. “Omgevingsmanagement is een term die op heel veel manieren gebruikt kan worden, op verschillende niveaus. Maar wat doe je dan precies? Wij hebben daar handen en voeten aan gegeven met de Omgevingssensitiviteitsladder.” Deze is tot stand gekomen vanuit het principe van de Safety Culture Ladder. De ladder geeft concreet aan wat op welk niveau moet gebeuren en wat de ambities zijn, waardoor het structuur en houvast biedt. Clementine legt uit: “Deze tool gebruiken we om de benodigde omgevingssensitiviteit te verankeren in de projectorganisatie. Vooraf bepalen we op welke trede van de ladder we acteren. Daarbij kijken we naar de bijbehorende normen, eisen, acties en houding- en gedragscompetenties. Het effect van deze aanpak is dat alle medewerkers op een project, inclusief de onderaannemers, zich bewust zijn van de omgeving waarin zij zich bewegen. De omgevingsbelangen zijn verankerd in de processen van de (omgevings-)teams en dagelijks on top of mind. Dit bevordert de naleving van omgevingsgerelateerde eisen en afspraken. Daarnaast draagt het bij aan het draagvlak van het project in de omgeving en voorkomt het klachten.” Deze nieuwe tool is door BAM Infra ontwikkeld en wordt ingezet op diverse projecten, waarbij project PHS Den Bosch – Vught C1 de pilot is. Bewuste Bouwers ziet dit als een Best Practice.

Innovatie laden: duurzaam en stil

Daarnaast heeft BAM Infra in samenwerking met ProRail met het laadplein een primeur voor de Nederlandse spoorsector, tevens gekenmerkt als een Best Practice. “We hebben samen een pilot ontwikkeld om via een transformator elektrisch materieel ter plaatse op te laden. Hiervoor is op de bouwlocatie een laadplein gerealiseerd, waar gebruik wordt gemaakt van stroom uit het onderstation,” vertelt Clementine. Hoe dat precies werkt? Op het laadplein staat een grote container, die een transformator herbergt om de stroom uit het onderstation geschikt te maken voor het laden. Dit gebeurt met drie krachtige superladers. “Elektrische bouwmachines zijn niet alleen veel schoner, maar zorgen ook voor aanzienlijk minder geluidshinder in de omgeving. En dat vinden wij bij BAM Infra heel belangrijk,” aldus Clementine. Dat er voldoende stroom beschikbaar is om materieel op te laden, is een vereiste. Tevens een uitdaging, gezien het huidige overvolle stroomnet. Door op geschikte locaties zoals bij deze pilot gebruik te maken van een spooraansluiting, is het laden van het bouwmaterieel toch verzekerd.

De meerwaarde van Bewuste Bouwers

Bewuste Bouwers is voor het team PHS Den Bosch – Vught C1 een vast gegeven. “Zeker voor een groot multidisciplinair werk in een complexe omgeving geeft de gedragscode houvast,” licht Clementine toe. “Vooral de toetsing door Bewuste Bouwers vind ik heel belangrijk. Een audit geeft je houvast en zorgt ervoor dat je weer op scherp staat. Daarbij staat Bewuste Bouwers voor het zijn van een goede buur en dat is voor een project als deze ontzettend belangrijk.” De gedragscode is dan ook goed geïntegreerd op het project én in de Omgevingssensitiviteitsladder. Clementine vertelt: “De tweede trede op de ladder betekent dat het project is aangemeld bij Bewuste Bouwers, de derde trede betekent ‘op de norm’ en trede vier en vijf zijn ‘boven de norm’. De normen zijn als eis in de individuele werkplannen geborgd en worden door middel van onze veiligheids- en omgevingsrondes op en rond de bouwplaats getoetst. Ook is Bewuste Bouwers duidelijk zichtbaar in onze bouwketen en op de bouwhekken rondom het project. In onze projectintroductiefilm die alle medewerkers te zien krijgen wordt Bewuste Bouwers ook toegelicht.”