Donderdag 3 april 2025 markeert een officieel moment: de kick-off van de herijkte gedragscode (versie 2025). Tijdens een waardevolle bijeenkomst met onze bedrijfsdeelnemers, leden van de Raad van Advies, bestuursleden en auditors bij Bouw & Infra Park in Harderwijk, werd de nieuwe versie van de gedragscode gelanceerd en toegelicht: hoe is de gedragscode tot stand gekomen, wat is er anders ten opzichte van de vorige versie en wat betekent dit voor de praktijk?
Aan de slag met de werkgroep
De voorgaande gedragscode (versie 4.1) die uit 2021 stamt, was niet meer in balans met de huidige wet- en regelgeving, maatschappelijke vraagstukken en wensen van de deelnemers en auditors. Daarom werd het noodzakelijk de gedragscode tegen het licht te houden. Uiteraard deden we dat niet alleen, maar met een werkgroep – samengesteld uit allerlei belanghebbenden: bedrijfsdeelnemers, auditors en netwerkpartners. Een mooie mix van leden die ons meenamen in recente ontwikkelingen, innovaties, regelingen en praktijkervaringen. Zo werden alle invalshoeken van de gedragscode goed afgedekt.
Doelstelling pijlers en relaties onderling
Met de werkgroep kwamen we tot de conclusie dat de gedragscode, inclusief normkaarten, niet altijd duidelijk of eenduidig was. Al gauw werd duidelijk dat de doelstelling per pijler heel belangrijk is. Iedereen moet met dezelfde handvatten werken en het vizier dezelfde kant op hebben. Die handvatten hebben we onder andere gevonden in de regels van de Omgevingswet. We vonden het belangrijk goed voor ogen te houden tot waar onze directe invloed rijkt en waar we bij betrokken zijn (en samen met anderen de verantwoordelijkheid dragen). Met die inzichten werden de relaties van de pijlers onderling, het project en de omgeving ook steeds duidelijker. Hiermee hebben we de doelteksten per pijler herschreven en de gedragsregels gewogen en getoetst. Wat is nog relevant? Wat ontbreekt? Staat het nog bij de juiste pijler? En is het nog wel een ‘norm’ of ‘boven de norm’?
Nieuwe beoordelingssystematiek
Aangezien alles met elkaar verband houdt, hebben we samen met Bouwlab R&Do, ook de beoordelingssystematiek onder de loep gehouden. Vanaf nu richten wij onze beoordeling in op twee niveaus:
1. Een duidelijk communicatieniveau met onze deelnemers. Dit doet recht aan de weging van een subjectieve meting en biedt ruimte om te groeien. Het geeft inzicht op elke pijler en het pijleronderdeel (bewustwording & communicatie en maatregelen) om zo ook intern de verdieping te kunnen blijven maken.
De koppeling met stimuleringsregelingen en BREEAM blijft bestaan. Waar je voorheen ‘op de norm’ of ‘boven de norm’ moest scoren, geldt dat nu ook. Deelnemers hoeven alleen niet meer zelf de vertaling te maken van cijfer naar op of boven de norm.
2. Detailniveau voor onze auditors. Dit biedt ruimte voor onderling vergelijk van diverse projecten, om naar nog meer synergie in weging te groeien. De auditors hanteren een puntensysteem van 0 t/m 5, met stappen van een ½ punt. Hiermee ontstaat een goede basis voor het bewaken van de historie, meten van de benchmark en voor stimuleringsregelingen en BREEAM-scores.
Het nieuwe handboek
Bij de nieuwe versie van de gedragscode horen geen aparte werkkaarten meer. Op de normkaarten hebben we wel bij bepaalde punten een toelichting of voorbeeld geplaatst. Daarnaast bevat het vernieuwde handboek een woordenlijst met verklaring van begrippen. Het handboek is een praktische uitgave geworden voor de uitvoerende partijen, inclusief de normkaarten.
Hoe ziet de komende periode eruit?
Deze kick-off bijeenkomst was de aftrap van een nieuwe fase. Met de herijkte gedragscode en het nieuwe beoordelingssysteem ziet de komende periode er als volgt uit:
- Kwartaal 2 – 2025: Nieuwe beoordelingssysteem, bestaande gedragscode.
- Kwartaal 3 – 2025: Lopende projecten worden getoetst aan de bestaande gedragscode, nieuwe aanmeldingen worden getoetst aan de nieuwe gedragscode.
- Kwartaal 4 – 2025: Alle projecten worden getoetst aan de nieuwe gedragscode.
Dank & borrel met bouwstenen
Aan de leden van de werkgroep werden de eerste exemplaren van het handboek overhandigd. Zij werden hartelijk bedankt voor hun inzet. Dankzij hen gaan we de volgende fase in met de gedragscode. Tijdens de borrel kon iedereen de nieuwe normkaarten en het handboek bekijken én meebouwen aan de toekomst. Op bouwstenen konden alle aanwezigen opschrijven welke onderwerpen we in de gaten moeten houden, op welk gebied zij kennis van ons willen ontvangen en wat onderwerpen zijn waarmee we de branche kunnen promoten. Dit leverde waardevolle input voor de toekomst.